Sex myter om stress

American Psychological Association, världen största organisation för professionella psykologer med 122 500 medlemmar, publicerar 6 myter om stress.

     

den 27 september 2016

Myt 1: Stress är densamma för alla

Stress är individuellt. Människan reagerar på stress på helt olika sätt.

Myt 2: Stress är alltid dåligt

Stress är för människan vad spänning är fiolsträngen. För lite spänning och musiken blir tråkig och raspig, för mycket spänning och musiken blir gäll och strängen kan brista. Stress kan vara "en dödskyss" eller livets krydda.

Myt 3: Stress finns överallt och det går inte att göra något åt den.

Fel! Det går att planera sitt liv så att stressen inte tar över. Effektiv planering inkluderar prioriterar och att lösa enkla problem först.

Myt 4: De mest populära metoderna för stresshantering är de bästa.

Det finns inga universella metoder som fungerar för alla individer. Endast individuellt anpassade program och metoder fungerar.

Myt 5: Inga symptom - ingen stress.

Frånvaron av symptom innebär inte frånvaro av stress. Att exempelvis kamouflera symptom med läkemedel kan beröva individen förmågan att uppfatta nödvändiga signaler.

Myt 6: Endast större symptom på stress kräver uppmärksamhet.

Myten förutsätter att mindre symptom som huvudvärk eller magproblem kan ignoreras. Mindre symptom är tidiga varningssignaler som berättar att du håller på att tappa kontrollen över ditt liv och att du behöver göra något åt det.


Källa: American Psychological Association (http://www.apa.org/index.aspx)