Redo för Brexit?

Storbritannien väntas lämna EU den 30 mars 2019. Just nu är det osäkert om det blir ett avtal om utträdet och hur det i så fall kommer se ut. Oavsett vilket är det bra att så fort som möjligt förbereda sig på utträdet, tycker Håkan Larsson på Tholin & Larsson. Har du till exempel koll på vad som händer med tull och moms?

     

den 18 oktober 2018 Håkan Larsson

Det pågår slutförhandlingar för att få till ett avtal om Storbritanniens utträde ur EU. Men på toppmötet den 17 oktober var man ännu inte klara. Ditt företag måste därför – helst redan idag – förberedas för minst två alternativ.

Var beredd på en Hard Brexit

Vid en ”mjuk Brexit” kan det bli övergångsbestämmelser. Fram till den 31 december 2020 kommer i så fall varu- och tjänstehandel mellan Storbritannien och EU troligen att hanteras på samma sätt som idag (EU-handel).

I annat fall – vid en ”hard Brexit” – kommer momsreglerna om EU-handel att upphöra redan den 30 mars nästa år. Istället kommer reglerna om tullhantering (import och export) att gälla. Då är det verkligen hög tid att ditt företag förbereder sig för konsekvenserna.

EU-handel blir export/import

Efter det att Brexit fullt ut trätt i kraft händer bland annat följande:

  • Försäljning av varor till Storbritannien ska inte längre redovisas som EU-försäljningar. Istället ska tullhandlingar för export lämnas. Se mer i Tullverkets information om export
  • Inköp av varor ska inte längre redovisas i momsdeklaration som inköp av varor från EU. Istället ska importmoms redovisas på särskilda rader för import i momsdeklarationen.
  • Importen ska också redovisas till Tullverket enligt särskilda tullförfaranden. Tullverket fastställer bland annat ett underlag för tullvärdet och vilka eventuella tullavgifter som ska betalas. Se mer i Tullverkets information om import
  • Försäljning och inköp av tjänster till och från Storbritannien ska i de flesta fall redovisas på annat sätt i momsdeklarationen – som köp och försäljningar till länder utanför EU.
  • Särskilda EU-regler för speciella varor och tjänster ska inte längre tillämpas vid handel med Storbritannien (MOSS-redovisning för e-tjänster/e-handel, vinstmarginalbeskattning för resor och begagnade varor med mera).

Fem tips på förberedelser

Om ditt företag (eller dina samarbetspartners) har handel med Storbritannien kommer företaget säkert att – på olika sätt – påverkas av Brexit. Det är bra om du är förberedd på konsekvenserna. Här är några direkta åtgärder du kan göra:

  1. Läs på om vad som gäller vid import och export. I vårt Servicepaket Moms kan du till exempel få svar på hur du praktiskt ska hantera moms vid import och export. Läs mer i paketet här eller prova paketet gratis om du inte har abonnemang.
  2. Ansök om Eori-nummer hos Tullverket (ett registreringsnummer som ska användas vid all tullrelaterad verksamhet inom EU. Ansök om Eori-nummer här.
  3. Se över konsekvenserna. Gör en riskanalys av företagets verksamhet för att göra tydligt vad en Brexit eventuellt leder till för konsekvenser.
  4. Se över transporter och lagringshantering. Var beredd på tidsmässiga fördröjningar om fysisk kontroll krävs vid import eller export av företagets varor. Behövs utökad lagerhållning för att säkra tillgången?
  5. Kontakta kunder och leverantörer i Storbritannien. Hur kommer de att påverkas av Brexit? Behöver befintliga avtal förhandlas om?
  6. Sök Brexit-stöd senast 15 november (Stockholms län) Ansök om finansiellt stöd här

 

Håll dig uppdaterad om Brexit

Eftersom läget om Brexit är oklart är det extra viktigt att följa utvecklingen och förbereda ditt företag så bra som möjligt. Du kan till exempel läsa mer och följa utvecklingen här:

Information om Brexit i Tholin och Larssons Servicepaket Moms

Skatteverkets information om Brexit

Tullverkets information om Brexit 

Kommerskollegiums information om Brexit

Vill du få senaste nytt om Brexit - och mycket mer? 

Då kan du prova Servicepaket Moms. Vi följer nyhetsbevakningen om Brexit och hela momsområdet. Dessutom får du tillgång till en gedigen faktabank, smarta räknesnurror, checklistor och support m m. Prova paketet gratis


Missa inte vårt gratis webinar:

Avdragsrätt för moms – för dig som hanterar leverantörs- och kundfakturor

Företag med momspliktig verksamhet har normalt rätt till avdrag för ingående moms. Vid en kontroll tittar Skatteverket i första hand på att underlaget – som ska styrka rätten till avdrag – uppfyller mervärdesskattelagens krav. Om du kan lagens krav på fakturor har du lättare att klara en granskning.

Tid: 2 april kl 10:00 Till anmälan