"Många anställda har hört av sig till sina arbetsgivare eftersom de upptäckt fel i samband med att de fått sina deklarationer." skriver Robert Selvaag, skatteexpert hos Tholin & Larsson.
"Många anställda har hört av sig till sina arbetsgivare eftersom de upptäckt fel i samband med att de fått sina deklarationer." skriver Robert Selvaag, skatteexpert hos Tholin & Larsson.

Fel i deklarationen – ny kontrolluppgift behövs!

Deklarationsdagen för privatpersoner närmar sig med stormsteg, och många anställda har faktiskt redan deklarerat. Men vad händer om det blir fel i deklarationen? Hur ska kontrolluppgiften rättas?

     

den 16 april 2019 Robert Selvaag

Vid det här laget har också många anställda hört av sig till sina arbetsgivare, eftersom de har upptäckt fel i samband med att de fått sina deklarationer.

Det kan till exempel röra sig om äkta utlägg som av arbetsgivaren felaktigt har redovisats som kostnadsersättningar. Den anställde måste då yrka avdrag för beloppet för att slippa beskattning, vilket blir svårt eftersom ett sådant avdrag bara medges till den del det överstiger 5 000 kr. Det förekommer också att bilförmån har redovisats till fullt belopp i kontrolluppgiften, trots att den anställde har kört mer än 3 000 mil i tjänsten under 2018.

Det arbetsgivaren bör göra i ett sådant fall är helt enkelt att lämna en ny rättad kontrolluppgift.

Även fel åt andra hållet – exempelvis att skattepliktiga inkomster eller förmåner har utelämnats – innebär att ny kontrolluppgift bör lämnas. Den anställde riskerar annars skattetillägg om felet upptäcks.

Vill du bli uppdaterad om det senaste inom skatt? Med Servicepaket Skatt har du tillgång till vår stora faktabank, smarta räknesnurror, aktuella webinar och expertsupport. Få tillgång till paketet

Hur rättas kontrolluppgiften?

En kontrolluppgift rättas helt enkelt genom att en ny skickas in med de rättade uppgifterna. Den rättade kontrolluppgiften kommer då att ersätta den först inskickade.

Det som är viktigt är att man fyller i alla personuppgifter på samma sätt som på den ursprungliga kontrolluppgiften. Samma specifikationsnummer (ruta 570) ska anges som på den ursprungliga kontrolluppgiften. Alla uppgifter om person- eller samordningsnummer, födelsetid eller AnnatID på den nya, rättade kontrolluppgiften måste också vara likadana som på den först insända för att kontrolluppgiften ska ersättas. Rättelsen kommer annars istället att bli en dubblett.

Man ska inte kryssa i rutan för borttag vid en rättelse. Väljer man att skicka in rättelsen på papper ska man kryssa i ruta 210 som anger att det rör sig om en rättelse. Motsvarande ruta finns inte i e-tjänsten.

När ska en kontrolluppgift tas bort?

Har en kontrolluppgift lämnats på fel person måste man ta bort den felaktiga kontrolluppgiften helt. Detsamma gäller om man har lämnat fel slags kontrolluppgift.  Det görs genom att fylla i alla uppgifter på precis samma sätt som på den ursprungliga kontrolluppgiften och sedan kryssa i ruta 205 för borttag. Därefter kan man skicka in en ny korrekt kontrolluppgift.