Branschnytt v. 33

     

den 9 augusti 2015

*Visma Agda

MalmbergGruppen AB är ny kund som använder Agda PS Lön, Agda PS Utbildningsadministration, Agda PS Samtalsverktyg, Agda PS Kompetenser och Agda Drift.

https://www.agda.se/nyheter/nya_kunder/malmberggruppen_ab-4473

* AN Assistans

AN Assistans utökar satsningen på personalförmåner – lanserar Ecochange

En av de hetaste satsningarna bland offentlig sektor är att öka cyklandet – både för miljöns, ekonomins och inte minst folkhälsans skull. Nya skatteregler gör nu att LAN Assistans portal Ecochange kan erbjuda ett upplägg som liknar erbjudandet kring Förmånsdatorer. Konceptet Förmånscykel lanserades i april i år och LAN Assistans har redan fått sina första kunder.

– Parallellt med den professionella verksamheten har LAN Assistans stöttat det lokala föreningslivet och ser en stor och viktig samhällsnytta med sunda föreningar som har en bra värdegrund. Vi kommer därmed erbjuda smidig hantering av klassiska träningskort via arbetsgivaren, och dessutom erbjuda våra kunders personal att förmånligt välja medlemskap i riktiga folkidrotter som inte är skattesubventionerade, berättar Attila Földhazi.

– Alla vill eller kan inte träna på gym så vi erbjuder medlemskap i ideella föreningar relaterade till t.ex. fotboll, ridning och golf som den anställde kommer kunna välja via löneväxling. Allt detta kommer att lanseras under varumärket och den kostnadsfria förmånsportalen Ecochange, fortsätter han.
– Under 2014 omsatte våra personalförmåner ca 40 miljoner kronor, vilket redan nu gör oss till en av de större aktörerna i Sverige och marknadsledande med Förmånsdatorer. Med den nya portalen, nya attraktiva förmåner, nya kunder och områden så räknar vi att under 2015 omsätta minst 75 miljoner kronor, avslutar Attila Földhazi.

www.ecochange.se

* Time Key

Södra Skogsägarna ny Time Key kund! Ett koncernavtal har tecknats omfattande Södras samtliga 3500 anställda. Införandet avser Time Keys moduler för Bemanningsplanering och närvarorapportering. Införandet sker i två omgångar. Omgång ett omfattar 2250 anställa.

http://www.timekey.se/aktuellt/

* Skatteverket

Skatteverket får kritik för nya samverkansformer. Ambitionen är att ”göra rätt från början”. Därför har Skatteverket startat en samverkansform för de största företagen och en samverkan med FAR och SRF. Men det är nya arbetsmetoder som kritiseras av de experter som på Svenskt Näringslivs initiativ granskat dessa.

http://www.svensktnaringsliv.se/fragor/rattssakerhet-skatter/skatteverket-far-kritik-for-nya-samverkansformer_621062.html?utm_source=sprinkle&utm_medium=widget-551bb556c585f&utm_content=www.svensktnaringsliv.se

* Flex Datasystem

Svensk Cater ny användare av FLEX Personalsystem. Svensk Cater är en fullsortimentsgrossist för uteätarmarknaden i Sverige. De finns på 20 orter och har ett noga utvalt utbud av produkter på lager på varje ort och är på så sätt alltid nära både kunder och marknader. Ett starkt lokalt engagemang är Svensk Caters signum. Företaget har ca 700 anställda och antal kunder är 14 000. Svensk Cater har valt en komplett lösning från Flex med lön, tidredovisning och reseräkning. De anställda kommer att rapportera via stämplingsterminal, FLEX App och webblösningen FLEX Portal, där även cheferna kommer att gå in och attestera. En annan viktig del i lösningen för Svensk Cater är chefsrapporter, som är ett tidsbesparande chefsstöd som även det finns i FLEX Portal.

http://www.flexdatasystem.se/nyhet150617.asp

* Tidomat

För att bli en starkare partner och kunna leverera smarta, användarvänliga och branschinriktade helhetslösningar till alla sina kunder fördjupar Tidomat sitt samarbete med Hogia. Tillsammans med Hogia erbjuds Tid & Lön i en totalintegrerad helhetslösning i ett system som täcker allt från ett webbaserat tidsrapporteringssystem, till ett kraftfullt och säkert lönesystem utvecklat för både det stora som lilla företaget. Användarvänliga och smidiga tidssystemet TIDOMAT Portal, integrerat med bransch-anpassade HR-lösningar och ekonomisystem från Hogia ger kunden flexibilitet och tid över. Inget mer dubbelarbete eller glapp mellan olika register.

http://www.tidomat.se/site/index-1n.asp

* CGI

CGI, Sveriges största IT-tjänsteföretag, har avtalat med Praktikertjänst om applikationsförvaltning av ett antal administrativa stödsystem. Som en del av samarbetet kommer CGI också att arbeta med Praktikertjänst nya förvaltningsplattform som skapar förutsättningar för en effektiv modernisering av Praktikertjänsts IT-miljö. Avtalet sträcker sig över fem år.

Praktikertjänst är den största koncernen inom privat tandvård och hälso- och sjukvård i Sverige. Under de närmaste åren kommer företaget att modernisera sin IT och fasa ut gamla system, och behöver därför frigöra egna resurser som kan fokusera på transformationsarbetet.

– Vi är glada över Praktikertjänsts förtroende för oss som samarbetspartner under sin förändringsresa. Samtidigt som CGI tillhandahåller applikationsförvaltning, skapar vi en modern plattform, där nya applikationer och förvaltningsuppdrag enkelt kan läggas i samma förvaltningsmodell, allt i enlighet med Praktikertjänsts egen sourcing-strategi, säger Lars Fransson, ansvarig för Stockholmsregionen på CGI Sverige.

http://www.cgi.se/news/cgi-i-nytt-avtal-med-praktikertjanst

* SoftOne

Nya SoftOne Lön är molnbaserad och integrerad med bemannings- och tidmodulen.

http://www.softone.se/hr-system/lon-molnbaserad/

* Kontek

Det småländska företaget Axelent AB har nyligen börjat köra sina löner i lönesystemet Kontek Lön. Den främsta anledningen till att Axelent väljer Kontek som samarbetspartner är att man vill effektivisera och säkerställa lönearbetet och minimera den manuella arbetsinsatsen. Vidare att säkerställa kvaliteten på informationen kopplad till hela löneprocessen vilket i sig kan frigöra resurser till övergripande, mer strategiskt personalarbete.

Företaget ingår i Axelent Group. Samtliga fyra svenska bolag väljer nu att sköta lönehanteringen via Kontek Lön. Totalt har Axelent 180 anställda i koncernen och omsätter 400 miljoner. Företaget säljer och producerar maskinskyddslösningar, lägenhetsförråd, industri- och lagerväggar samt rasskydd för en internationell marknad. De är totalt 16 bolag i gruppen inkluderat fyra bolag i Sverige samt säljbolag världen över. Huvudkontoret finns i Hillerstorp och därifrån supportar man övriga koncernen med huvudfunktioner som produktion, ledning, marknad och ekonomi.

http://www.kontek.se/om-oss/pressrum/axelent-ab/

* KMD

Verdane Capital IVs portföljbolag Banqsoft säljs till KMD, som expanderar i Skandinavien. Den danska IT-gruppen KMDs internationella ambitioner tar nu form genom den första stora internationella investeringen. Företaget har just förvärvat den norska IT-koncernen Banqsoft AS, som erbjuder mjukvarulösningar till banker och finansbolag. Banqsoft har sitt huvudkontor i Norge och har även kontor i Sverige, Finland och Polen. Utöver betydelsen av den internationella expansionen är förvärvet även av strategisk vikt för KMDs fortsatta tillväxt inom den privata sektorn.

KMD är en av de största IT- och mjukvaruföretagen i Danmark. Bolaget erbjuder mjukvara och IT-lösningar för privat- och offentlig sektor i Danmark. Genom pålitlighet, driftsäkerhet och driftstabilitet har KMD blivit ett av de mest erkända och anlitade företagen inom den danska IT-sektorn. KMDs system hanterar bland annat löne- och bidragsutbetalningar om totalt ca DKK 400 miljarder per år, vilket motsvarar mer än 20% av Danmarks BNP. Koncernen omsätter nära 5 miljarder danska kronor och har cirka 3 000 anställda. KMD ägs av riskkapitalbolaget Advent International och den danska pensionsfonden Sampension.

KMD har varit aktivt i Sverige några år och blev känt senast genom att vinna statens upphandling av ekonomisystem för statliga myndigheter 2012. KMD begärde dock senare att få utträda ur ramavtalet med hänvisning till dålig lönsamhet och meddelade samtidigt att man har för avsikt att avveckla verksamheten ERP-system till offentlig sektor i Sverige.

http://www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/foervaerv-kmd-expanderar-in-skandinavien-1193760?utm_campaign=Alert&utm_source=alert&utm_medium=email

* Quinyx

Svenska Mässan-koncernen drivs som en stiftelse och inkluderar tre bolag: Gothia Towers AB, Svenska Mässan Mässor och Möten AB samt Bok och Bibliotek i Norden AB. Svenska Mässan har tillsammans med sina dotterbolag drygt 600 anställda och en omsättning på cirka 900 miljoner kronor. Utöver de fast anställda finns närmare 700 timanställda som arbetar vid behov. Svenska Mässan har valt Quinyx system för att optimera och effektivisera sina verksamheter och administrationen av personal. Tillsammans med oss kommer de implementera alla våra moduler, dvs. schema, tid, budget, prognos, uppgift och kommunikation via mobila appar.

http://www.quinyx.com/se/news-and-press/svenska-massan-valjer-quinyx/